3 redenen om te starten met bodybuilding

Door Simon - 28 augustus 2018 om 12:14

Bij het noemen van de term ‘Bodybuilding’ alleen krijgen veel mensen al een afkeer tegen de geoliede mannen met de niet natuurlijk lijkende spierbundels.

En ja, de vrouwen die steeds meer op mannen gaan lijken horen daar natuurlijk ook bij.

Maar laten we eens wat beter kijken naar de dieperliggende gedachte achter bodybuilding. Probeer het doping gebruik en de wedstrijden even weg te denken en kijk dan wat er over blijft, het verlagen van vetpercentages en het vergroten van spiermassa. In feite komt het in de kern neer op het verbeteren van de lichaamssamenstelling.

Dit kan worden behaald door krachttraining in combinatie met een uitgebalanceerd dieet. Je wilt geen wedstrijden doen? Hier zijn 3 redenen waarom je toch met bodybuilding moet beginnen.

 

lange spieren door bodybuilding

 

Langere spieren door bodybuilding!

Veel mensen denken dat je van krachttraining en vooral ook bodybuilding kortere spieren krijgt, maar is dit ook echt waar?

Het klopt dat stretchen weinig zoden aan de dijk zet wanneer je langere pezen of spieren wilt. En toch lijkt de gedachte achter stretchen aardig logisch, je brengt een spier op rek en de spier verlengt. Toch lijkt de spierlengte precies gelijk te blijven, ondanks de 2 minuten durende toegenomen spierlengte.

Stretchen heeft naar mijn inziens dan ook een ander effect dan het verlengen van de spier, namelijk het verhogen van de stretch tolerantie van het zenuwstelsel. Wat er eigenlijk gebeurd, je leert het zenuwstelsel de spier beter ontspannen wanneer deze op rek wordt gebracht.

De meeste aanpassingen zijn dus simpelweg een verhoging van de pijngrens. Sterker nog, de meeste spieren bereiken niet eens de maximale lengte tijdens activiteiten.

De enige aanpassing die na stretchen toeneemt is dus een aanpassing van het zenuwstelsel. De spierlengte blijft precies gelijk. Het flexibeler worden door stretchen is dus omdat het zenuwstelsel je meer mobiliteit geeft in de eindstanden die je vaker hebt opgezocht. Je wordt dan ook vooral goed in het op lengte brengen van spieren tijdens het stretchen met weinig vertaling naar andere activiteiten.

Zware krachttraining zorgt in tegenstelling tot bijvoorbeeld yoga wel voor langere spieren. De krachten die op rek gebrachte spieren moeten weerstaan tijdens het tillen van een zwaar gewicht is hoog. Hierdoor zal de structuur van de spiervezels zich gaan aanpassen en krijg je er langere spieren voor terug. [1]

 

Bodybuilding is één van de veiligste sporten in de wereld!

Je zou dit misschien niet verwachten maar het is echt zo. De meeste spelsporten bevatten veel ongecontroleerde en explosieve bewegingen. Ook moet het lichaam veel hoge impactmomenten weerstaan, van een volleybal tot een 100 kg wegende rugbyspeler.

Hardlopen is daarentegen veel beter gecontroleerd afgezien van de constant herhaalde bewegingen die het lichaam moet weerstaan.

Gewichtheffen en powerliften hebben niet veel impact en zijn aardig gecontroleerd waardoor het blessureleed ook relatief laag is, maar door de zware gewichten kan een misstap grote gevolgen hebben.

 

bodybuilding vs andere sporten

 

CrossFit gebruikt minder zware gewichten maar er is door het hoge tempo minder controle en meer impact op het lichaam.

Bodybuilding is daarentegen een zeer gecontroleerde training. Het bevat geen maximale gewichten en veel minder herhaalde bewegingen vergeleken met hardlopen. Als je er dus goed uit wilt zien op het strand en je wilt veilig sporten, ga dan bodybuilden! Dit zegt echt niet gelijk dat je er als Arnold Schwarzenegger uit hoeft te zien.

 

Bodybuilding, de beste functionele training die bestaat!

Ik weet dat het nogal tegenstrijdig klinkt, want bodybuilding heeft toch juist de reputatie niet functioneel te zijn? De algemene gedachte achter bodybuilding is toch de lichaamssamenstelling veranderen zonder echt rekening te houden met prestaties, hoe kan dit dan functioneel zijn?

Laten we er eens een blik op werpen. Een activiteit is functioneel als het prestatie verbetert in een andere activiteit. Zo is de leg extension minder functioneel dan een sterke squat die je beter laat springen en sprinten.

Prestatie wordt meestal gedefinieerd als het vermogen om gedurende een bepaald moment kracht te leveren. In sporten als CrossFit, Olympisch Gewichtheffen en Powerlifting zijn de scores en de fysieke prestaties perfect aan elkaar verbonden. Hoe meer gewicht je verplaatst, hoe beter je score.

Ook in andere sporten en activiteiten is dit terug te zien, hoe meer prestatie, hoe sneller je sprint en hoe beter je stoot.

Zelfs een oudere die moeite heeft met rechtop staan zonder te trillen is een kwestie van te weinig kracht en fysieke prestatie. Het hebben van een “slechte balans” ontstaat meestal door een gebrek aan kracht. Vergroot de spierkracht en het probleem is opgelost.

 

bodybuilding

 

Functionele training moet dus een activiteit zijn die kracht de juiste transfer geeft in andere activiteiten. De mogelijkheid om überhaupt kracht te kunnen leveren wordt ruwweg bepaald door 2 dingen.

  1. Spiergrootte (zie dit als de ‘hardware’)
  2. Aansturing van het zenuwstelsel (zie dit als de ‘software’)

Simpel gezegd, spiergrootte is de motor van je lichaam en het zenuwstelsel is de bestuurder. Samen bepalen ze je fysieke prestaties.

Het zenuwstelsel wordt voornamelijk beter in het uitvoeren van de ‘functionele’ bewegingen en activiteiten zonder dat het echt bijdraagt aan andere bewegingen.

Zo maakt het trainen van een mini squat je vooral sterk in het gedeelte waar je traint met weinig transfer naar de rest van de beweging.

We praten over kracht als een eigenschap terwijl het eigenlijk een bekwaamheid is.[2] Een powerlifter is niet sterk, hij heeft een sterke squat of deadlift.

Het andere waar bodybuilders in excelleren is het behalen van een laag vetpercentage, wat ook sterk verbonden is met fysieke prestatie. Hoe lager je vetpercentage, hoe hoger je relatieve kracht.

Dit is niet alleen maar theoretisch en logisch, er zijn genoeg studies die laten zien dat spiergrootte in combinatie met een laag vetpercentage prestatie bepalend zijn in verschillende sporten zoals Voetbal, volleybal, zwemmen, sprinten, surfen, basketball, american footbal, rugby, honkbal, judo en powerliften. [3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12]

Er zijn veel ‘functional trainers’ die zeggen dat een kleine squat beter is voor het ontwikkelen van sprongkracht omdat de beweging het begin van een sprong is. Vanuit de wetenschap blijkt toch dat full squats meer spiergroei en verbeterde sprongkracht geeft. [13]

Het is geen verassing meer dat de gemiddelde professionele sporter steeds gespierder wordt, het is dus eigenlijk best logisch. [14]

Laat je niet afschrikken door anderen. Als je er goed naakt uit wilt zien, wil je langere spieren, wil je een zeer functioneel lichaam en wil je dit allemaal veilig bereiken, begin dan met bodybuilding.

Plan je adviesgesprek in om de 1e stap te zetten.


Homepage