Krachttraining, dat is niets voor mij!

Door Simon - 9 augustus 2018 om 12:14

Quote jij dit ook vaker, dat krachttraining niets voor jou is? Lees dan vooral even verder.

De kans is namelijk erg groot dat krachttraining precies hetgeen is wat er nodig is om jouw fysieke dan wel mentale gesteldheid te boosten.

 

3 redenen waarom je nog niet bent begonnen!

Bij de gedachte aan krachttraining heb je waarschijnlijk al de nodige vooroordelen bedacht. We gaan er 3 bij langs.

“Krachttraining zorgt voor grote spieren.”

Er zijn verschillende manieren om fit te worden en krachttraining is er 1 van. Dat je er alleen maar heel gespierd van wordt zou fantastisch nieuws zijn voor 90% van de mensen die om esthetische redenen in de gym staan, helaas is dat niet het geval. Groot en gespierd worden vergt meer dan je spieren aan het werk zetten. Je zult tenminste 3x per week naar de sportschool moeten gaan en daarbij moet je voeding precies afgestemd zijn.

“Als vrouw zijnde wil ik er niet te gespierd uit zien.”

Als je denkt dat je als vrouw gemakkelijk spiermassa kan opbouwen dan ben je verkeerd geïnformeerd. Weet je hoeveel mannen niet eens fatsoenlijk spiermassa kunnen bouwen en jij denkt dat je van een paar sessies per week al opblaast? Ik zal je gerust stellen, het is namelijk fysiologisch gezien bijna onmogelijk voor een vrouw om effectief spiermassa op te bouwen en dat allemaal door de aanzienlijk lagere waarden van het hormoon testosteron.

“Ik doe aan duursport en heb dus geen krachttraining nodig.”

Zelfs een duursporter heeft een set goed werkende spieren nodig en laat krachttraining nou precies de manier zijn om die spieren in balans te houden. Spieren worden sterker en minder snel vermoeid. Ook het spierzenuwstelsel optimaliseert waardoor de aansturing en samenwerking tussen de hersenen en de spieren onderling beter wordt.

 

 

Het ontbrekende puzzelstukje in jouw vitaliteit!

Hoe je het ook wendt of keert, iedereen kan dus profiteren van de voordelen van krachttraining en dus ook jij! Bekijk het eens vanuit deze kant. Sterkere en beter samenwerkende spieren voorkomen dat je geen compensaties ontwikkelt die uiteindelijk de reden zijn voor het ontstaan van pijnklachten.

De enige manier om je spieren te verbeteren is door ze iets te laten doen wat ze niet gewend zijn. Door de verrassing zal je lichaam zich gaan aanpassen, zodat je lichaam zich in een nieuwe beginsituatie bevindt.

Maar ook wanneer je een ziekte of aandoening hebt is krachttraining nog steeds hetgeen wat je vitaliteit zal boosten.

Alle ziekten en aandoeningen ontstaan door een disbalans van hormonen. Krachttraining zorgt ervoor dat de aanmaak van hormonen beter gebalanceerd is, waardoor je het ziekteleed vaak aanzienlijk kunt doen verlagen of zelfs omkeren. Krachttraining kan dus juist ook goed worden ingezet bij herstel en revalidatie.

 

 

Leeftijd speelt juist een rol!

Hoe ouder je wordt, hoe belangrijker krachttraining voor je is! Met het ouder worden verliezen we namelijk steeds meer spiermassa en laat dat nou één van de grootste redenen zijn waarom je sneller last krijgt van slijtage en allerlei andere ouderdomskwaaltjes.

Al met al zorgt krachttraining dus voor een aantal grote levensveranderingen:

  • Je bloedwaarden en bloeddruk verbeteren
  • Meer lichaamsgevoel en bewustzijn.
  • Verbetert je stofwisseling (je verbrandt meer calorieën).
  • Verbetert de botdichtheid (dat wat melk dus niet doet).
  • Het verbetert het zenuw, hart/vaat en ademhalingsstelsel.
  • Werkt remmend tegen depressies.
  • Verlaagt stress.
  • Verbetert de lichaam samenstelling (minder vet, meer spier).

En het belangrijkste van alles, het verlaagt je biologische leeftijd!

Ben je er al iets meer van overtuigd dat het de tijd is om die gewichten te pakken en serieus aan de slag te gaan?

Plan je adviesgesprek in om de 1e stap te zetten.


Homepage