4 Mythes omtrent Intermittent Fasten

Door Simon - 22 mei 2020 om 13:34
De meeste mensen die voor het eerst van intermittent fasten horen, hebben moeite met het concept en vinden het lastig te geloven. De 4 grote redenen om het niet te geloven zijn dan vaak:
  1. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Hiermee wordt de stofwisseling op gang geholpen.
  2. Door 5 tot 6 kleine maaltijden per dag te eten, blijft de stofwisseling op gang en vertraagt deze niet.
  3. Als je te lang niets gegeten hebt, gaat je lichaam je spieren verbranden om aan voedingstoffen te kunnen komen.
  4. Wanneer je niet eet, schakelt je lichaam over in de overleving/spaarstand.
Het is zo dat alle bovenstaande punten hardnekkige mythes zijn. We gaan de 4 mythes bij langs om dit te verklaren.
Mythe 1: het ontbijt brengt je stofwisseling op gang
Omdat veel mensen, bedrijven en instanties roepen dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, blijft dit een hardnekkige mythe. Vele bekende voedselfabrikanten roepen “De dag goed te beginnen met een ontbijt” of bijvoorbeeld de woorden van het voedingscentrum over het ontbijt “Een onmisbaar begin van de dag”. Afbeeldingsresultaat voor nutella Voedselfabrikanten van bijvoorbeeld ontbijtgranen, margarine of chocoladepasta staan er natuurlijk niet om te springen dat mensen het ontbijt gaan overslaan. Als je iets vaak genoeg hoort dan ga je er vanzelf in geloven en voel je niet de noodzaak om uit te zoeken of daar dan wel bewijs van is. De wetenschap laat zien dat het overslaan van je ontbijt niet zorgt voor een vertraagde stofwisseling (bron). Ook blijkt dat het overslaan van het ontbijt geen zichtbare effecten heeft op gewichtsverlies of gewichtstoename (bronbronbron). Het voedingscentrum haalt overigens veel adviezen vanuit de gezondheidsraad. De Gezondheidsraad bestaat uit professoren die voor Nederlandse universiteiten werken. Veel van de Nederlandse universiteiten hebben banden met het bedrijfsleven en worden gesponsord bij het uitvoeren van onderzoeken. Het is de belangenverstrengeling in het kwadraat!
Mythe 2: je moet 5 tot 6 keer per dag eten
Ook wordt er veel geroepen dat je door 5 tot 6 keer per dag te eten de stofwisseling op gang kan houden. Daarbij is het de bedoeling dat je tussen de 3 hoofdmaaltijden een tussendoortje eet. Hiermee zou je voorkomen dat je stofwisseling trager wordt. Er zijn dan ook nog steeds genoeg diëtisten en voedingsdeskundigen te vinden die je het advies zullen geven om vaak kleine porties te eten. Er is echter geen enkel wetenschappelijk bewijs te vinden dat je stofwisseling hiervan daadwerkelijk sneller wordt of op peil gehouden wordt. Sterker nog: het maakt voor je stofwisseling niet uit hoe vaak je per dag eet. Je verbrandt net zoveel calorieën als je 2 of 3 keer per dag eet als wanneer je 5 tot 6 keer per dag eet (bron). Het enige argument om vaak kleine porties te eten is misschien dat je hiermee voorkomt dat je honger krijgt. Nu is het zo dat de honger die je krijgt meestal te maken heeft met een suikerverbranding in plaats van vetverbranding. Wat dan ook wel bewezen is, is dat vaker kleine porties eten zorgt voor een afname van de insulinegevoeligheid wat weer zorgt voor het ontwikkelen van buikvet (bron).
Mythe 3: je moet vaak eten om geen spiermassa te verliezen
Misschien is het je wel eens opgevallen dat sommige bodybuilders echt overal hun Tupperware bakjes met kipfilet en groente mee naar toe nemen. Afbeeldingsresultaat voor arnold schwarzenegger Dit doen zij omdat ze om de paar uur hun eiwitten kunnen eten omdat ze bang zijn dat ze anders spiermassa verliezen. Wanneer je niet aan bodybuilding doet dan zal je je misschien minder druk maken om je spiermassa, al zijn vele adolescenten flink bezig met het cosmetisch trainen van hun lichaam. Het is echter wel zo dat spiermassa voor iedereen belangrijk is. De hoeveelheid spiermassa die je hebt bepaald namelijk de snelheid van de spijsvertering in rust oftewel je rust-metabolisme. In het geval je spiermassa verliest, gaat hiermee dus je rust-metabolisme omlaag waardoor je eerder aankomt. Veel mensen en niet alleen bodybuilders, zijn daarom bang om spiermassa te verliezen. De angst om spiermassa te verliezen is dan wel terecht, alleen de angst dat je al spiermassa begint te verliezen als je aantal uren niets eet is niet terecht. Het lichaam is heel slim en slaat vet op zodat het als energiebron gebruikt kan worden als het eten verteerd is. Dat je lichaam dan spiermassa zou gaan verbranden in plaats van vetmassa als je niet eet is dan ook een compleet onlogische gedachte en dit is dan ook niet hoe het lichaam werkt. Voor bodybuilders heeft intermittent fasting juist grote voordelen. Dit door de aanmaak van groeihormonen.
Mythe 4: als je niet eet, gaat je lichaam in de spaarstand
Als oermens waren er regelmatig perioden waarin we noodgedwongen moesten vasten bijvoorbeeld wanneer de jacht mislukte en er niets eetbaars te vinden was. Gelukkig is ons lichaam daarom ‘evolutionair’ voorzien van een ‘spaarstand’. Met deze spaarstand is het lichaam in staat om het metabolisme te vertragen. Door het vertragen van het metabolisme wordt er minder aanspraak gedaan op de vetvoorraden waardoor de kans groter wordt dat we iets eetbaars vinden voordat we door uithongering zouden sterven. Als je wilt afvallen dan is het dan ook logisch dat je wilt voorkomen dat het lichaam in deze spaarstand raakt. Nu is het zo dat het lichaam echt niet in spaarstand raakt als je een maaltijd overslaat, wat veel mensen wel denken. Pas op zijn vroegst gaat je lichaam in de spaarstand nadat je 60 uur helemaal niets hebt gegeten (bron). Dit betekend dat je dus in ieder geval 2,5 dagen helemaal niets kan eten voordat je stofwisseling daadwerkelijk trager wordt. Nu wordt het echter nog interessanter want voordat het lichaam in spaarstand raakt, gaat de stofwisseling juist omhoog. Het metabolisme kan wel tot 14% worden verhoogd (bronbron). Wanneer je niets eet maakt het lichaam in eerste instantie hormonen aan die ervoor zorgen dat je actiever wordt en meer wilt gaan bewegen. Daarmee wordt de kans op overleving vergroot omdat het ervoor zorgt dat je naar voedsel gaat zoeken. Klaar om te beginnen? Plan je adviesgesprek in om de 1e stap te zetten.

Meld je aan voor de gratis CHECK-UP!

Ben je nog niet overtuigd van de Simon Sportief methode of wil je eerst vrijblijvend kennismaken? In 20 minuten creëren we inzicht in de oorzaak van jouw klachten en bekijken we de mogelijkheden. Meld je aan door contact op te nemen en vermeld daarbij ‘Gratis CHECK-UP’.


Homepage