Stijve hamstrings

Door Simon - 7 december 2018 om 15:07

Hoe stijf zijn jouw hamstrings?

Wist je dat stijve hamstrings veel verklappen over zwakke schakels van jouw lichaam? De meeste mensen ervaren naast hebben van stijve hamstrings ook klachten als gespannen kuit en rugspieren.

Niet geheel toevallig werken je spieren samen bij simpele en relevante acties als “lopen”. Wanneer de bilspieren door bijvoorbeeld veel zitten verzwakken, nemen de hamstrings de functie van het naar achteren strekken van het been over tijdens het lopen.

Het lichaam bevat verschillende ketens van spieren die bewegingen faciliteren. Deze worden in de wetenschap ook wel “myofasciale slings” genoemd. De belangrijkste slings in dit verhaal zullen we benoemen:

  1. Diepe longitudinale sling
  2. Posterior oblique sling

De hamstrings bevinden zich in de diepe longitudinale sling, die voor stabilisatie van het SI-gewricht zorgt tijdens de zwaai fase van het lopen.

De bilspieren bevinden zich in de posterior oblique sling en tijdens de stand fase van het lopen zorgt de bilspier ervoor dat het been naar achteren strekt.

In het begin van dit artikel noemden we al dat de hamstrings vaak gaan compenseren wanneer de bilspieren het werk niet meer kunnen leveren. Als je bedenkt dat de kuit en rugspieren zich in dezelfde sling bevinden als de hamstrings is het in eens niet meer zo gek dat ook die spieren gespannen kunnen voelen. De hele sling is immers overbelast omdat de andere sling waarin de bilspieren werken niet goed functioneert.

Door veel zitten worden de bilspieren al minder actief, neemt de bloedtoevoer af en wordt de kans op zwaktes en verklevingen aanzienlijk groter.

Al je het goed is begrijp je nu waarom het hebben van stijve hamstrings niet perse door het voetballen of een andere sport komt. Het heeft vooral te maken met hoe je de hele dag door beweegt en hoe goed bepaalde spiergroepen ontwikkelt zijn.

Herken jij jezelf hierin en wil je het probleem voor eens en altijd goed aanpakken?

Plan je adviesgesprek in om de 1e stap te zetten.


Homepage