Omega’s & westerse dieet

Door Simon - 10 oktober 2020 om 11:03

Voor de industriële revolutie, had het Westelijke dieet net zoveel omega 3 als omega 6. De laatste 40-50 jaar hebben, echter, grote veranderingen gebracht in wat we eten.

We consumeren vandaag een heleboel verwerkte voedingsmiddelen en plantaardige oliën uit onder meer soja, zonnebloem en maïs, die tot 80% omega-6 en weinig of geen omega-3 hebben.

Er is ook een opmerkelijke hoeveelheid omega-6 in diervoeding gegeven aan de dieren die de bron vormen van de dierlijke producten die we consumeren, hetzelfde kan gelden voor diervoeding gegeven aan gekweekte vis.

Gerelateerde afbeelding

OMEGA 6 : OMEGA 3 verhouding

Een gebrek aan evenwicht met een grote meerderheid van omega 6 vetzuren kunnen een groot probleem zijn voor je gezondheid. Helaas is dit het geval voor de meeste van ons, zonder dat we het zelf weten. Vandaag de dag is de verhouding tussen omega 6 en omega 3 vetzuren in het typische westelijke dieet tussen 10:1 en 20:1.

Dit betekent dat we steeds tot 20 keer meer omega 6 dan omega 3 binnen krijgen. De aanbevolen verhouding is onder 5:1. Tijdens de afgelopen tien jaar is de algemene kennis dat langdurige ontstekingen een drijvende factor zijn in meerdere chronische ziekten, bijv. cardiovasculaire ziekten, kanker, type 2 diabetes en obesitas.

Een hogere verhouding dan 5:1 verhoogt de lengte en de ernst van ontstekingsreacties. Evenwichtige omega 6 en omega 3 kan een van de sleutels zijn voor een betere gezondheid en vermindering van chronische ziekten.

Meld je aan voor de gratis CHECK-UP!

Ben je nog niet overtuigd van de Simon Sportief methode of wil je eerst vrijblijvend kennismaken? In 20 minuten creëren we inzicht in de oorzaak van jouw klachten en bekijken we de mogelijkheden. Meld je aan door contact op te nemen en vermeld daarbij ‘Gratis CHECK-UP’.


Homepage